mandag 19. mars 2012

Helgen i House nr 12


Parketten vår er lagt i helgen!
Den er så fin!!
Den er en enstavs hvitkalket eikeparkett fra Format Gulv på Kokstad.
( de har helt vilt mye fiiiine parketter der)
Brother Bear hjalp oss å legge parketten på kjøkkenet og soverommet vårt oppe.
(Vi skal ha denne parketten i resten av huset også, men der skifter vi gulvene senere)
Parketten må oljes etter den er lagt. Selv om jeg oljet den rett etter den var lagt lørdag kveld, og dermed skulle være tørr søndag formiddag, brukte den hele søndagen på å tørke...
Dermed fikk vi ikke flyttet inn på kjøkkenet i går slik vi hadde planlagt.
Men i dag etter jobben slenger Helge opp de siste listene.
Kjapt over med akryl og maling, så flytter vi inn tingene!
Hurra!!! Kommer ikke til å gå å legge meg i kveld... ;)


Spottene i taket er ferdig.
Åå det var så gøy når strømmen ble koblet til og det ble LYS!


Blandebatteri i stor-kjøkkenstil.
We love!


Benkeplaten er en ubehandlet 4 cm eikeplate som jeg har oljet med en utrolig god olje.
Oljen er en naturolje fra Møre Tyri, Tyrill Interiørolje. Den fåes i mange farger, vår er hvit.
Dette gir et matt, transparent, hvitkalket preg.
Den kan brukes på gulv, vegger, benkeplater og møbler. Også på kjøkken og baderoms innredning i ubehandlet tre.
Oljen består av linolje og naturharpiks, den behandler og fargesetter treet i en operasjon.
Jeg har også oljet et gammelt langbord med samme oljen. Ble veldig bra!
Utrolig fornøy med denne oljen!
Jeg fikk tak i den hos Oalann Tradisjonsbygg her i Arna.
Ellers finner du forhandler på Møre Tyri .


Håndtak fra Nordal på kjøkken fra Ikea.
Viser hele kjøkkenet når alt er kommet på plass!

I helgen har vi også revet ferdig gamlekjøkkenet vårt.
Vi skulle egentlig bare ta bort gammel parkett, og legge ned ny.
Etter hvert vet vi jo at slik blir det aldri i dette huset...
Når parketten var vekke, var det så ruskete under der at vi tok bort de gamle platene også.
Når de var vekke, tok vi bort den gamle isolasjonen også.
Når den var vekke måtte vi jo bare ta vekk siste laget med plank for å se hva som var under... ;)
Så nå er vi ned på grunnen her, og nytt gulv og ny og bedre isolasjon blir lagt.
Blir bra!
Veggene er sparklet i hull og sprekker, og er klare for et lag med veggfornyer, så hvit maling.
Her inne blir kontor (ryddig kontor inni skap) og gjennomgang mellom stuen og hallen.
Bak plasten er stuen vår...



På søndag var vi å kastet boss. Bilen min + tilhenger var stapp full...
På bossplassen fant jeg det fineste lille, gamle bordet som noen hadde kastet!
Det var nok belønningen for at vi måtte tømme hele bilen og hengeren i sludd og hagl, og i tillegg hadde glemt hanskene hjemme...
Viser bordet senere!
Det står til tørk i bassenget..

Ha en fin mandag!
Klemmer!

6 kommentarer:

  1. Wow Henriette, for en forandring. :)
    Gamle kjøkkenet skal bli kontor. Og det nydelige kjøkkene dere får. Råstilig !

    Kjempeflott gulv. Er så imponert over alt dere får gjort. Dere er så flinke. Pene og snille og:)

    Gøy og se her på bloggen din. Jeg er blitt blogg-gal. hehe..

    Og så må vi få se bordet du fant i bosset...

    Du får skynde deg hjem etter jobb idag, og sette på plass ting og tang på kjøkkenet ditt.

    Klem fra Margareth

    SvarSlett
  2. Hei snupps :)
    Tipper du klør i fingrene etter å dille !
    Helt urtolig nydelig og så stort....
    Gleder meg til neste helg allerede,da skal vi kose oss massevis!
    Bjarte hilser og sier gulvet også var veldig flott.
    Tusen tusen takk for så fine ord hos meg,blir veldig glad og kry....:)

    Vi sees snart skjønning.
    Kiss & Love.ps.Gleder meg til å se bordet,var nok en mening med det!

    SvarSlett
  3. Så FINT det blir hos dere! Gulvet er utrolig lekkert! Og spottene i taket!!! Og blandebatteriert! Ja, hvis dere vil bytte mot et koselig hus i Skåne, så er det bare å si ifra!
    Ha en fin uke! /Ingrid

    SvarSlett
  4. Hei Margareth!
    Tusen, tusen takk! Du er så snill :)
    Gleder meg kjempemasse til du skal komme på besøk neste helg!!
    Du er jo blitt blogg-dronning!! Herregus, så flink du er!
    I morgen skal jeg ha Mito på det gamle bordet jeg fant i bosset.
    Tar bilder da tenkte jeg....
    Nå skal jeg inn på bloggen din å snike...
    klem klem på deg søde!

    SvarSlett
  5. Hei Camilla!
    Ja, jeg dillet og satt alle ting på plass i går. Var så gøy!!!
    Gleder meg kjempemasse til du kommer på besøk neste helg!!
    Nå skal jeg inn på bloggen din å snike... :)
    Kommer ikke over superstjernen utenfor vinduet her i går... ;) Du så ut som en million!!
    Stor klem på deg!
    Hilse Bjarte!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for det Ingrid!
    Vi er veldig fornøy, og veldig glade nå når vi begynner å bli ferdige!
    Men vi kan godt ta et koselig hus i Skåne også... ;)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett